Ikväll bakar jag.....

Banankaka! Det är väl ett recept som de allra flesta har? Ni som saknar det och vill ha ha det får väl hojta till...
 
Men alla kanske inte har receptet på den goda lime-krämen som hör till? Med den som topping så slutar det att vara kaka och förvandlas i ett nafs till banan- TÅRTA! Så här kommer receptet på LIME-KRÄM som är tänkt att smöras ut ovanpå kakan (som man då förslagsvis har gjort i en rund springform)

Lime-kräm:
2 dl lätt creme fraiche
1 dl florsocker
1/2 påse kokosflingor
skal och saft av 1 limefrukt

image76(foto: privat)

  



Jag tänkte visa en bild från vår trapp ikväll.


image77foto: privat)


Den turkosa vasen kommer från ASA och är inköpt på Duka i Göteborg för nåt år sedan....De rostfria värmeljushållarna på väggen är från en lokal inredningsbutik.... Vi har fällt in halogen-spotar i hörnen där trappen svänger, för att flickorna ska kunna se i mörkret om  när de får lust att komma smygande till vår säng om natten....


Regnet öser ned ute och det är inte vidare kul att se utomhus bilder...Inte heller blir det bilder från Trolltagen-övningspassen eftersom maken är den som står för markservicen då jag ännu stretar på jobbet....Men nu är det bara t r e dagar kvar och från och med måndag räknar jag med att var "back in buisness". Då har vi avverkat Trolltagen och kanske en IKEA resa väntar runt hörnet...fåtölj, fotpall, skrivbord...hyllor...ahh jag drömmer mej bort....

När tid finns (läs till veckan) tänkte jag mej försöka på ett inspirationskollage...



Tills dess önskar jag er alla GOD KVÄLL och PÅ  ÅTERSEENDE!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Banankaka, gud så gott! :) Jag behöver vekligen också baka lite.. Det får bli i nästa vecka när semestern börjar.. som med allt annat! haha.. :)
kram
p.s.. sjukt snygg trapp förresten!

2007-07-09 @ 19:45:04
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Karin

Ja, Pluringen är köpt på "Designtorget" i Sthlm. Kanske den finns i välsorterade inredningsbutiker?
Vad gott det såg ut med kakan och jag förstår att krämen förhöjer upplevelsen!
Fin trappa ni har, liknar vår men vi har lite ljusare steg (se i min blogg om du vill under kategorin "Hemma hos-vardagsrum"). God kväll!

2007-07-09 @ 20:34:43
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: tinaminastina

Mums med banankaka , och den där goda limekrämen lät supergod!!! Er trapp är jättefin..och fina detaljer,vasen och ljuslyktorna. Hehe, du har god smak...jag har samma vas (fast i vitt) och samma ljuslyktor hihi ....Du undrade om
ljusstaken hos mej, det är en ljushållare från Designhouse som sitter i en flaska..har skickat efter den. Ha en bra kväll!!
Hörs...KRAM

2007-07-09 @ 20:41:31
Postat av: Lisa

Pernilla: Semestern..ja det är då ALLT ska hinnas med:)
Karin: Nu när jag vet vad den heter kan jaag ju fråga efter den! Fiffig är rätta ordet! Våra trappsteg är mycket ljusare i verkligheten, tyvärr så spökar kameran(eller är det fotografen?)
Tinaminastina: Vad bra smak (vi) du har! Bra, då kanske man skulle beställa en sån..*kram*

2007-07-09 @ 21:02:21
Postat av: Maria

Mums, vad god den där krämen lät. Måste skriva av! Snygg trapp också, gillar ljushållarna extra mycket! Ha det gott! kram

2007-07-09 @ 21:13:30
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com/
Postat av: Maria-Jag blommar

Jag har någon annan kräm till banankaka, men denna med lime lät ju god!
Fint med vitt i trappen, våran är ju furu (urk!) och med sådär svarvade pinnar (ännu mer urk!) men hur lätt är det att byta det egentligen, känns too krångligt...

2007-07-09 @ 21:50:05
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Lisa

Maria: krämen ÄR god, och enkelt har man fått en lyxigare efterrätt!

2007-07-09 @ 21:50:45
Postat av: Helen

Vill också måla vår trapp vit. Likadan tapet som fondväggen i vårt sovrum (fast det kanske jag sagt förrut...).

2007-07-10 @ 10:35:48
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Helen

Inne och kikar på banankakan igen. Funderar om jag ändå inte skulle ta och baka ihop ngtsmarrigt idag...

2007-07-10 @ 12:36:20
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Lisa

Helen; ja men det är väl en bra ide? Passa på att göra krämen också, smaskigt värre!

2007-07-10 @ 12:52:39
Postat av: Maria-Jag blommar

Hej Lisa!
Jag är en 72:a!

2007-07-10 @ 18:51:11
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Lilla My

Vilken fin trapp!Visst är det trist väder men Leos lekland var kul.Det blev ingen tripp in och shoppa för mig utan bara leklandet och det räckte .-)Ha det bra

2007-07-10 @ 21:16:40
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: MO

Det låter inte dumt med banankaka, är ju passande bakväder,inte här idag, vi har haft en härlig sommardag med sol o grillning, perfekt. Fint ni har det i trappen, är det ingen som vält ner vasen??? Ha de bra,kram

2007-07-10 @ 22:10:33
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Vicke

Brukar baka banankaka men den där krämen ovanpå var något nytt som måste testas.
Vilken snygg hall ni har och trappen har den varit furu som ni har fräschat upp så fint, hoppas det för då kanske det går att fixa vår trista trapp.
Kram

2007-07-10 @ 22:12:29
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Lisa

Maria: åhå, då är du "äldre"än jag trodde:))
Lilla My: äsch. Lule finns ju kvar...
Maria(mo) Nejdå, vasen står still som berget, trots tjejernas eviga spring upp och ner med kompisar..
Vicke: Japp, det är en furutrapp som vi(vi=maken)har slipat och slipat och..sen bestrukit med hårdvaxolja, för att få den där matta slitstarka ytan..vagnstyckena är målad med antikvitt brutet mot grått...

2007-07-10 @ 22:57:34
Postat av: sara

Jag har några "frågor" till dig på min blogg:)

2007-07-11 @ 00:03:05
URL: http://www.micasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0