Kvällsfunderingar....

Ikväll sitter jag och tänker...Idag för fjorton år sedan var det midsommarafton och maken och jag lovade varann evig kärlek...I Edefors vackra kyrka där både mina föräldrar och morföräldrar har sagt "ja" till varandra...

image48 (foto: Valfrid Enbergs förlag)


Tänk vad tiden går, för varje år förstår jag min mormor mer och mer, kroppen åldras, men därinne är ju alltid samma "jag", hon som nånstans i tjugoårs åldern blev den jag än idag är, det är ju så mycket som "hände alldeles nyss"...som när vi gifte oss...hur kan det redan ha gått fjorton år? Mannen är Mannen med stort M i mitt liv, lika mycket då som nu. Visst har väl vi haft våra gupp på vägen, som de allra flesta par men det är VI. Och med tiden har han gett mej två underbara döttrar som också är VI... Jag älskar mitt liv och skulle aldrig vilja byta med någon! Vad jag ville säja med min långa monolog är att dagen har firats med bio-besök i Residensstaden. I många år nu har vi oftast sett A) lättsamma komedier om kärlekspar i 30års åldern B) framtids-space-iga filmer typ Deja vu ,Minority Report eller C) smalfilmer typ Björnen eller Vägvisaren..idag ville vi minnas hur vi hade det som tonåringar (jo, vi har varit ett par i 19 år!) och såg the Reaping....i ett nafs kom vi ihåg hur det var att se skräckisar: Popcorn som flyger när man försöker hålla handen för bilden...Det är svårt att sitta bekvämt när man vill dra upp benen under sej i stolen som har armstöd...Man ska inte sitta längst bak när man ser skräckisar, man slår skallen i väggen gång på gång när man blir skrämd...Men filmen var helt OK, som skräckis då....

Karin Bergman som är projektledare för Trolltagen ringde idag, hon ville ha S och S´s mått från huvud till fot och från hand till hand...flickorna skall vara baciller och kostymören behövde måtten för att börja sy upp deras dräkter...Lilla S är tydligen både den yngsta och minsta som dansat i Trolltagen...Lite besvärligt blev det då båda töserna är i stugan, mormor fick agera mäterska och måtten är nu sms:ade iväg...

image49(bild: Trolltagen)



Vår käre "lillebror" här i huset, som går under namnet Taco (efter döttrarnas favoriträtt såklart!) har varit på sin besiktning idag. Eftersom han är en labrador så röntgas de vid ungefär ett års ålder för att konstatera/utesluta höftfel. Vår förre labrador fick vi ta bort just på grund av det så det var en nervös väntan på de preliminära resultatet. Inga gradfel och inga anmärkningar vad de kunde se vid första överblicken! Vilken glad nyhet! Nu hoppas vi på ett långt hundliv för vår "ende son"...

  

Nu när jag har tråkat er till döds ska ni få nåt vackert att se på, mina tre favoriter här hemma....svårt att välja men här kommer de!

Först ut är min underbara vas från Uppsala-Ekeby....inhandlad för många år sedan på en antikaffär i Boden...minns att den inte var billig direkt, men jag har sen dess sett den i flera tidskrifter sen dess och enligt vad som står där så har vi betalat ett ordentligt underpris!  Varför jag köpte den? För färgen och mönstret förståss! *me like*

image51



Tvåa är min underbara urna från Ulrica Hydman-Vallien...den behöver inte beskrivas...på vinterhalvåret brukar det ligga en ljusslinga i den...


image53

Nummer tre är mina totala fynd från Kronans återvinningsmarkand i Luleå...Två ljusstakar för en tjuga jämmt! Den vänstra kommer från Pukeberg och den högra från Rosenthal...snacka om fynd!

image54

Sen har ju jag min all-time-favorite; tavlan av mitt Stig Lindberg tyg, men den ligger ju som banner så den ser ni ju jämt!

Ha en bra kväll, jag ska gå och längta efter döttrarna ett tag! Ha det allra bäst ni gulliga raringar som orkar återkomma!

Kommentarer
Postat av: Karin

Grattis på bröllopsdagen! 14 år, ni har kämpat på bra. Hoppas det håller hela livet ut.
Fina saker du visade, förstår att de är favoriter.

2007-06-25 @ 22:21:50
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Barbro

Klart vi orkar!"! Vi vill!! Vilka FINA fynd, jag förstår verkligen att de är dina favoriter... Stort grattis på er bröllopsdag... i efterskott. Massor av kramar från mig

2007-06-25 @ 22:33:29
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: EVA

GRATTIS på bröllopsdagen !!! Vi har snart 13 år som gifta och drygt 17 som par...tiden går...hihi !
Oj så snyggt det blev i vardagsrummet ! Är också en som tycker om väv...har det på en hel del väggar ! Och vilken snygg fåtölj...Poäng med tyget Sirkön...finns nån här hemma hos oss också ...hihi!
KRAM EVA

2007-06-25 @ 23:02:21
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Vicke

Grattis på bröllopsdagen och vad häftigt att ni är tredeje generationen som gifte er i den vackra kyrkan!
Fina vaser du visar:)
Kram

2007-06-25 @ 23:12:13
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: tina

Grattis till er på bröllopsdagen!!!Vi har varit gifta i snart arton år....gulp...är det så länge??!!Fick tänka till där lite!! Fina saker du visar förstår att det är dina favoriter!!
Kram på dej!!

2007-06-26 @ 00:35:52
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Lisa

Alla: tack för gratulationerna!

2007-06-26 @ 06:50:53
Postat av: Anna

Hoppas ni hade en mysig bröllopsdag. Det är något visst med bestående kärlek - liksom heligt och så otroligt värdefullt
Tre favoriter i hemmet, det var en bra bloggidé som jag hoppas du inte misstycker om jag för vidare så småningom. Källan anges alltid. ;o)

2007-06-26 @ 08:19:47
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: Lisa

Anna: Visst får du låna min tre-favoriter ide´jag blir bara glad!

2007-06-26 @ 08:47:35
Postat av: Sara

Åh jag älskar vovvar! Hade en blandras labrador-bordercollie förut, hur söt som helst! Tack för länken. Stor KRAM

2007-06-26 @ 11:03:43
URL: http://www.micasa.blogg.se
Postat av: stina

Det är alltid kul att komma in till dig och se vad du skrivit och vilka bilder du visar. Go är du med...Puss

2007-06-26 @ 14:46:19
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: evans

Grattis på bröllopsdagen! Vi gifte oss också på midsommarafton, för sju år sedan. Fina bilder här inne - som vanligt :-) Ha en bra kväll!

2007-06-26 @ 17:46:19
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Lisa

Sara: labradorer brukar vara en "bra" ras att blanda med har jag hört..annars är jag verkligen inte insatt i raser..känner knappt igen min egen*s*
Stina:gulle-dej!
evans:vilken bra dag ni valde att gifta er på:) vad var det för datum det året?

2007-06-26 @ 21:02:29
Postat av: Mariakoden

Grattis på bröllopsdagen!
Vilka fina saker du har!
Vaser/Urnor från 50-60-talet är bara sååå fina, men Ulrica H/V är inte heller så pjåkig!!!
Så coola glasljusstakarna var!
Har jag sagt att erat vardagsrum blev supermysigt? Har början till alzaimers tror jag...!
ha det bra.....Kram från mig!!

2007-06-27 @ 00:18:12
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Lisa

mariakoden: Vi får väl bilda en klubb du och jag...."extremt tidig alzeimerz(hur stavas det?!)blir det nån stockholmsresa då?*kram*

2007-06-27 @ 06:06:51
Postat av: Helena

Men jag är ju mammaledig... det är sååå skönt! kram Helena

2007-06-27 @ 08:24:57
URL: http://spetsochsnor.blogspot.com
Postat av: Hannele

Grattis till bröllopsdagen, mycket stoff idag; både skräck och älvor och Ekeby, fina fynd, kul.

2007-06-27 @ 09:38:58
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Helena&Hannele: Jag blir så glad att ni fortsätter komma hit, det är särskilt kul eftersom jag gillar ERA bloggar så mycket!*kram*

2007-06-27 @ 19:27:07
Postat av: Steinarkjersti

Perfect site with convenient navigation. The design also pleases. Thanks!

2009-03-18 @ 14:55:40
URL: http://steinarkjersti.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0