Att vara balettmamma...

Är att ofta få frågorna

Har de valt det själva -eller är det du som valt åt dem?
Ville du dansa som barn, men fick inte?
Är det din "flick"dröm som du nu förverkligar?
Inser du vilka könsdiskriminerande attribut du ger dina döttrar?



Jo, jag har hört dem, alla argumenten. Och några till.


img
(tack dancegym shop för lånet av alla bilder!)

Historien bakom flickornas dansande började den våren då lilla S föddes.
Eftersom jag tillhörde en av de mammor som valde att vara hemma med båda mina barn
(hemska tanke, eller hur?!!! Trots att faktiskt stora S hade rätt till allmän förskola).
Under föräldraledigheten så ville vi ge stora S möjligheten att vara del av en gruppgemenskap. På den tiden fanns det en "lek och rytmik" grupp. Den bestod av pojkar och flickor som hade just ,lek och rytmik.
(Och hade väldigt roligt också för den delen!)


img

Men efter varje tillfälle frågade stora S "när börjar baletten, mamma?"
Märk väl att  ingen nånsin sagt nåt om nån balett.....
Tillslut insåg vi att flickan ville dansa. Sagt och gjort, vi ringde balettföreningen i Luleå och fick veta att  där köade föräldrar med sina ännu ofödda barn (!)
Kö-tiden var alltså 5-6 år. (det är då de har åldern inne för att få börja)
Hjälp
(I ett svagt ögonblick slängde vi in en anmälan för stora S men också för lilla S - vad gör det om vi står i en kö, man behöver ju inte acceptera om man blir erbjuden plats.....)
Vi ringde till Dansstudio Rose ooch där var vi välkomna att börja. Sagt och gjort, stora S´danskarriär inleddes....
Hon älskade det.
Detta fluffande och piruettande var vad hon längtat efter! Varje vecka var en ständig väntan på nästa danstillfälle...

img

Vad som sen hände var; att när stora S nådde den aktningsvärda åldern av 6 år så ringde faktiskt LuleåBalett&Rytmik. Vi valde att ge det en chans och det har vi aldrig ångrat. Irina är bara bäst. Mer än bäst.
Och sen fyllde lilla S 5 år. Och hon ville ju också dansa. Med Irina.
Vi hade tur att få Irina som danslärare till båda tjejerna.....

Och vad hände sen?



(Fotograf: Stefan Hietala)


Det här hände.......Trolltagen hände.
Magi i stora, stora mått hände.


Varför frågar ingen hockeyföräldrar (eller fotbolls´för den delen): Har dina barn (söner) valt hockeyn själv?

Fast det kanske man borde?

Antar att jag retat nån nu. Typ nån hockeyförälder. So be it.
Är rätt less på att förklara varför mina döttrar utövar idrotten balett.

Imorgon är det fredag och mina kollegor fick en liten läxa till imorrn.:)))Att ta med en egen fredagsfräckis.
Jag måste också det. Attans. Måste börja leta.

Lördagen ägnas åt
√  att förbereda kalas nr 3.
√  Besöka allehanda loppisar.
√  Valla gamla mormor på ovanstående;) En kanondag alltså!

∞ Bye ∞


Kommentarer
Postat av: m a r i a k o d e n

HURRA!!!! En mamma som INTE sätter sitt barn/större syskon
på dagis!!!! Älskar sånt!!! Jag är ju själv förskollärare (fast jobbar inte med det).....Men jag vet att det är ett vääääldiiiigt känsligt ämne.....
En gång hörde jag en mamma som sa om hennes 2 åring att hon MÅSTE vara på dagis för den sociala bitens skull......VA?!?!?!?!?! En 2 åring behöver sin mamma/pappa!!!!!

Ojoj......Nu blir jag lite het!!!!! Dags att byta ämne....Jag är åxå irriterad över en sak som har med dans att göra: Mina barn har kommit in på dansklass på Christina å jag får höra hela tiden att den är nedläggningshotad å att ingen söker dit.... Men det är alltså GYMNASIET som har få sökande.... För oss var det 30 sökande till 15 platser (på ett ungefär).
Det är tydligen rätt många timmar balett i veckan. Kanske något för dina barn????
Mina längtar massor...... Å jag med. Då kan vi flytta till stan...Jiiiippiiiiii.....=)

Trolltagen är helt fantastiskt!!! Vad kul att få ha varit med där!!! Jag kommer ju från trakterna så jag har varit där några år....å det är så fint så man dånar...å när de dansar...mmmm......=)
Kul att dina barn dansar... Är det ngt de valt själv eller är det dina drömmar...HAHAHAH, skojar bara! Tänkte reta upp dig lite...hahahahahah......

dance on!

Oj det blev ett långt inlägg med troligen många stavfel. Orkar inte rätta eller korr-läsa så jag postar inlägget typ NU!!!!!

Kram på dig!

2008-04-17 @ 20:11:37
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Lisa

Mariakoden: Barn behöver sina föräldrar. Om barn behöver gå på förskolan för att få "den sociala biten" tillfredställd är det nåt som är galet. Kan inte föräldrarna skänka dem s i n sociala bit???? Ugh, detta är ett ämne som kan driva mej till vansinne....

2008-04-17 @ 20:32:23
Postat av: m a r i a k o d e n

MEn jag med!!!!!!!!!!!!!
=)

2008-04-17 @ 20:51:26
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Lilla My

Hallå.Jag ska inte lägga mig i eran debatt men jag kan säga att jag har dansat klassisk balett i ca 5-6 år.Jag slutade när jag skulle få börja med tåspets :(.....också i lule rytmik och balett förening.Hur kul som helst.Ha de´!

2008-04-17 @ 21:01:04
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Hanneles paradis

Själv fick jag ju inte göra nåt som barn, fanns inte så mycket heller, så jag har aldrig sagt "nej" till mina egna barn, bara de var med terminen slut, om jag betalat...

2008-04-18 @ 08:06:44
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Malinbayard

Kära nån, jag har aldrig ens tänkt tanken på att fråga NÅGON om ungen själv har valt sitt fritidsintresse. (Har dock UNDRAT flera gånger då mammor i stallet varit bra mycket mera intresserade av hästen än ungen som de betalat lektionstid för då de lekt med de små söta katterna i stallet istället...)

Ingen har frågat mig om sonen valt fotbollen och tösen hästarna men svaret är att de valt alldeles själva, om nu någon skulle veta.
Jag kan varken det ena eller andra men har lärt mig en del under årens lopp ändå...

Dessutom hade jag ingen som helst tanke på att lämna bort sonen till dagmamma när dottern kom, för mig var det en självklarhet att vara hemma med BÅDA barnen.

(Ser du, mina BARN och andras UNGAR! ;) )

2008-04-18 @ 09:11:50
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Number nine on Melon Lane

Härligt att de dansar tycker jag.

2008-04-21 @ 10:39:44
URL: http://hilajns.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0