Att sova under bar himmel...

Är nåt som jag och äldsta dottern S har ägnat oss åt sedan hon var tre....Helgen innan skolstart precis när augusti är så där dallrande vackert, mörkt och fuktigt och den där stillheten infinner sej, den som är där just mitt emellan sommarens badhets och höstens alla måste-hinna-göra innan vintern. Då, då bäddar vi ned oss under bar himmel på hennes balkong och räknar stjärnor....och den natten sover vi som allra bäst....

image99

Kanske vågar lilla S sova med oss i år......Annars hinner vi, vi ska sova där i många år till! I fjol föll ett ljummet sommar-regn när vi vaknade......det gör ingenting, balkongen är en sån där som är "inbyggd under tak" man ser hela den vackra augustihimlen men får vara ifred för regnet. Jag tror att det är den underbaraste nattem på året.



Nu byter jag ämne
, jag har ju lagt in små underbara Västerås gurkor! Goda så det förslår, och jag hade ju lovat att delge er receptet...här kommer det! Sen lovade jag ju att visa er datarummet men nu är det så att avin från IKEA kom idag, och med den vår efterlängtade fotpall, så jag håller i kameran en stund, tills den är färdigmonterad!

INLAGDA GURKOR I KRYDDIG LAG:

2 kg gurkor
2 l vatten
2 dl salt

Koka vattnet och saltet och häll det över gurkorna som du skivat i lagom tjocka skivor.
Låt stå i en bunke över natten. Sen häller du av vätskan och torkar av gurkorna lätt.
Koka en lag och häll den het över gurkorna.

LAG:

3 dl ättika(ca)
6 dl vatten
10 dl socker
2 tsk hel vitpeppar
3 msk senapsfrö
2 msk dillfrön
2-3 starka frukter/burk typ feferoni spansk peppar eller chilifrukt


image100(foto:privat)




Helgen bjuder förhoppningsvis på en loppis...och på sol och nytvättade lakan på tork i vinden.....men först ska vi äta surströmming imorgonkväll!


K~R~A~M~A~R     P~Å     E~R       A~L~L~I~H~O~P~A !

Kommentarer
Postat av: Liza

Så bra att ni äntligen har fått fotpallen.. är jobbigt att vänta när det liksom ska bli pricken över i i ett rum. Ser fram emot bilderna.
Sov gott under stjärnorna!
Kram!

2007-08-16 @ 21:43:07
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Ellasmamma

Underbart att sova under bar himmel, har nästan aldrig gjort det. Receptet på gurkor lätt underbart gott, var har du köpt Västeråsgurkorna? *kram*

2007-08-16 @ 22:01:54
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: Maria

Vad mysigt det lät att sova under bar himmel... Tänk vad lite det behövs egentligen för att man ska må bra och komma varandra nära! Massor av kramar / Mia
ps. du är också BÄST!!
;)

2007-08-16 @ 23:01:23
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com/
Postat av: Mariakoden

Vad tufft av er!
Kul att ha nån tradition som ens barn minns hela livet!!
Själv låg jag i snön som liten på kvällarna å tittade på stjärnorna samtidigt som jag var livrädd för dom! Det var nåt läskigt över det hela....hm....Tror att jag var rädd att sugas ut i rymden...
Hoppas allt e bra hos er!
kram, kram!

2007-08-16 @ 23:28:56
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

Oj vad rolgit att ha en sådan tradition!!!Och vad huslig du är!Blir väldigt imponerad!KRAM!

2007-08-17 @ 15:59:19
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Maria-Jag blommar

Åh, vad mysigt att sova under bar himmel, det har jag aldrig testat.
Grattis till rockiga knappen utmärkelsen!

2007-08-17 @ 23:22:47
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: theresa

Hej!
Lät mysigt det där med balkongen. Har försökt få tjejerna att sova med mig på balkisen hela sommaren men de tittar på mig som om jag vore dum i huvudet. Ska säga att S brukar göra det så kanske jag i alla fall får med mig J. Skulle va kul att komma nästa helg, denna helg har ju varit rätt lugn. vi hade i alla fall utställning idag igen och åter gick det bra för lill-gumman. Hon är en riktig stjärna lilli. Ska börja och göra irdning tjejerna för morgondagen . Kramisar på er alla

2007-08-19 @ 19:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0