Julförberedelser på alla fronter

×××××
Så är den över oss; Julen, med alla sina glädjeämnen och sin stress. Idag har vi bakat lussebullar, tjejerna och jag. Till tonerna av "Carolas Jul" blev det både katter, korvar, hamburgare och andra fantasifulla skapelser. Det mesta av julpyntet är också framme, allt utom granarna (jo-o vi har två levande granar, en uppe och en nere!) Granen uppe är flickornas att klä som de vill med lite hjälp av maken . Granarna klär vi kvällen före julafton, men det andra pyntet är redan på plats. Vi har så lite, visst tjusas även jag av affärernas vackra julpynt, men det ska ju förvaras nånstans under resten av året. Sen vill jag också att sakerna ska ha en historia. Därför tycker jag extra mycket om pyntet som vi har. Det dom hänger i granen köpte jag och maken till vår alldeles första egna gran för femton år sedan. Visst har det utökats, flickorna har tillverkat till sin gran uppe, men även allra-käraste-svägerskan-långt-bort-i-Göteborg har bidragit med en betydande del "♥"....... Och de flesta av tomtarna som vi har är gamla, riktigt gamla, många av dem har min mormors mormor haft.


              (foto: privat)


Min stad och jag......I år ser jag att många bloggare köpt detta tyg (från Spira). Jag köpte mitt redan ifjol, så jag var nog bland de första........

image150(foto: privat)




 (så här ser flickornas julkalender ut. 24 små tjocksockor i oordning på stavar av asp. Varje socka har en numrerad "slant" av asp-stav. Underbar! Men vi tränar på att samsas, här får man ett paket varannan dag, för varannan dag är det ju syrrans tur!)



image154 (En av mina "juluppsättningar". Jag gillar det enkla och sånt som inte är så pråligt.)



×××××
Till helgen vankas det festligheter igen. Då har makens jobb sin Årliga Julfest. I vanlig ordning är det ett stoort partaj och Luleås gator blir åter osäkra att vistas på. Jag menar, när vi alla går vidare från julfesten till kroglivet då märks det! Sen ska käraste kusinen få besök så vi får beundra lilla A. Jag och mamma tar bilen och styr kosan mot Boden. Jag har och har haft stora delar av min släkt i denna forna militär-metropol. Idag har den inte många affärer som lockar, men de två som finns lockar desto mer....Sagas mammas underbara butik är värd all restid i bilen och den andra som har fångat mitt intresse är Esprit´s inredningsbutik...Om den finns kvar det vill säja? Jag "shoppar inte loss" så ofta i Boden.....Tyvärr har de inte söndagsöppet annars hade slantarna rullat vill jag lova....

image155(Nu ska jag sluta visa mina lampor...men visst är den fin, min golvlampa vi fick "på köpet" för att ingen annan ville ha den vid en auktion....)

Nu är det min husfru-kväll så tv´n ropar. Ha det gott alla igelkottar!
Jag vet att jag har varit dålig på att kommentera hos er, men jag har hälsat på! Jag hoppas att hinna med både på-hälsning och kommentarer imorrn! Kram!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jättefin tavla! Skit nu missade jag desperate ikväll igen!

2007-11-27 @ 21:44:26
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Anonym

Gillar också det stilrena, ingen pråljul hos mig heller. Har bara framme det jag verkligen tycker om! Jättefin juldekoration! Du har smak!!!!:D
KRAM!

2007-11-27 @ 22:16:10
Postat av: Maria

Tyget från Spira är ju bara för fint!! Och håller med helt, det får inte bli för mycket pynt!

Kram Maria

2007-11-27 @ 22:36:43
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com/
Postat av: Fridasfunderingar

Oj vad ni har varit husliga och juliga!
Imponerande!

KRAM!

2007-11-27 @ 23:39:15
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Hilajn

Vilka fina bagare:) Tygtavlan är udnerbar och även jag har beställt en. I svart, så klart, som allt annat i mitt hem snart består av om man ska tro på sambons ord. Kram

2007-11-28 @ 14:31:07
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: MO

Vilka söta bagerskor...elller vad man säger. Köpte en handduk med det motivet från spira, fast i rött, men idag spände jag upp den på en frigolitskiva, det kändes lite synd att torka händerna på den. Jag tycker det är jätteläckert i svart. Tycker oxå om arrangemang utan allt för mycket krimskrams, snyggt blickfång, ha de så bra, kram

2007-11-28 @ 18:44:36
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Maria

Mysiga bilder från ditt juliga hem!

2007-11-28 @ 19:55:57
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: m a r i a k o d e n

hallå....Men stackare! Vad ska du upp för redan kl 04,00!! =O
Ska tänka på dig i morron när jag har sovmorgon, jag börjar jobba kl 16,45!! Jag sover som en gris hela tiden men ändå är jag trött...eller så sover jag för mycket?!?!

Kul att få se en glimt av dina snygga kids! Vad mysigt att julbaka!!!...å du, tyget är jättefint!!! Har det inte själv men jag avundas ni som har det!!
Håller med dig ang pråljul! Din blomsteruppsättning är ju huuuur cool som helst!!!!

Ha det så bra i Boden, på festerna å på jobbet å hemma=)
Kram, kram!

2007-11-28 @ 21:27:02
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Hilajn

Aldrig hört talas om "tjong"!?? Men om det är lika gott som knäck men enklare och tar kortare tid att göra så skulle det säkert va en hit både hos mig och resten av husets invånare:D Glömde kommentera den härliga adventskalendern förra gången så jag gör det nu istället:)

2007-11-28 @ 22:15:41
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Sara

Vad smart att låta barnen klä en egen gran så får man sin egna gran som man vill. Visst är det sött med smällkarameller och annat de gjort, men kanske inte alltid så stilrent:)

2007-11-29 @ 15:37:54
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Malinbayard

Men du! Så härlig och mysig du är!!!
Julpyntning helt i min stil. Jag börjar ju undra vart "alla andra" gör av det de har hängt upp tidigare år när det köps nytt hela tiden. *fniss*
Den där "gratis golvlampan" hade jag sagt ja till i ett nafs! Fin!
Adventskalendern är helt underbar. Jag som gillar att sticka sockor och aldrig har tänkt på denna idé. Den ska jag göra till eventuella barnbarn! *bestämmer mig redan*

2007-11-29 @ 15:49:37
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: svägerskan i Göteborg

Hej hjärtat!

Som vanligt har du pysslat och donat. Duktiga underbara människa = ))
Nyper till i hjärtat när man ser flickorna och vet att det dröjer månader innan vi ses igen...

Ser att du legat i med shoppingen, massa nya fina lampor. Har inte hunnnit kika in här på flera veckor men då har man bara desstom roligare och mer fina bilder att titta på = )

Evig kärlek från din stolta svägerska. Löv

2007-11-29 @ 23:19:49
Postat av: Ellasmamma

Visst är julen härlig, men det blir lätt stress också, i alla fall innan, juldagen måste vara årets lugnaste dag... Vilken fin uppsättning, har aldrig tänkt på att man kan göra det så enkelt och snyggt...ska kanske prove i helgen. Tac för inspirationen och ha en trevlig helg!

2007-11-30 @ 11:22:16
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: Eva

Vilken underbar julkalender ! Hur fin som helst !
Dottern har en julstrumpa där det nu ligger det första paketet...
*
Ha en fin första advent !
KRAM EVA

2007-12-01 @ 08:31:52
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Lena

Kikar in för att önska en trevlig helg. Jätteläcker lampa.
....Lena

2007-12-01 @ 13:34:41
URL: http://hem.bredband.net/l5709
Postat av: MO

Kikar bara inom o kollar läget, hoppas ni haft en mysig helg, kram

2007-12-03 @ 14:36:25
URL: http://medaljongen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0