Lisa gör en homerun

Och bloggar tre dagar på raken!



I Gnillots rum står ett fint gammalt Kulan-skåp. Det har maken haft som barn, och det har stor-tjejerna också haft.
Nu är det Gnillots tur att få äran att ha det.
Både i och på skåpet står det mestadels gamla saker.
Flera är ärvda, tavlan kommer från min mormor och morfar, och jag bara älskar den! Många, många kvällar har jag somnat hos dem, tillsammans med den tavlan. Jag älskar känslan av sagor och möjligheter som den förmedlar.
Visserligen är den nog en reproduktion, men inte mindre fin för det.

Krukorna som står där kommer från Uppsala-Ekeby. Den vita blev min för en femma på återvinningsmarknaden, den lilla gröna har varit min mormors mors. Krukorna i fönstret har en underbar vaniljgul färg. De kommer från Rörstrand (också ett fynd, denna gång från Myrorna och för en tjuga blev de mina) och har dagen till ära fått nya blomster i sej. Så nya att jag inte hunnit plantera ned dem!

I skåpet står en mycket efterlängtad samling. En komplett och felfri Min Skattkammare i originalutgåva från 1963.  (Till och med visboken var med!) Min farmor hade en hel samling, tummad, välläst och älskad. När hon dog delade min pappa och faster på den och hälften har jag vuxit upp med. Jag älskade dessa böcker som barn, och jag älskar dem än idag. Och nu står hela samlingen där. För mej är den ovärderlig. För återvinningsmarknaden var den värd 12 kronor!
Där ser man hur olika det kan vara:)

Ha det gott där ute, må vårsolen stråla på era ansikten!


Kommentarer
Postat av: Liza

Men så skönt att värsta förkylningen verkar vara över! Den är inte att leka med årets influensa.

Blir nostalgisk när jag ser Min skattkammareböckerna. Våran är tummad och trasig, kommer jag över felfria ex så handlar jag direkt.

Kraaaaaaaaaaaam!

Liza

2012-02-29 @ 11:49:13
URL: http://v
Postat av: Frida

Jag gillar den här trenden Lisa! Jag gillar den MYCKET! Jag har också de där böckerna. Tummade och välanvända, men ändock!

För mig representerar de min mormor. Hon brukade läsa "Mäster skräddare" för mig, och som hon läste!

Jag måste läsa den för StorA endera dan och hoppas att han älskar den lika mycket som jag gjort.

2012-02-29 @ 22:12:25
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0