Ikväll stiger vi in i vardagsrummet

Midsommaraftonen tillbringades med våra goaste vänner J och T och deras flickor. Vi hade även den stora lyckan att få fira aftonen med delar av deras stora släkt. Vi fick åka rätt långt, till deras stuga i Neistenkangas. På vägen dit passerade vi "Vicke"-land, och jag blev alldeles förälskad...Vem kunde ana att Tornedalen var så vackert? Vackra Torneälven ringlade som ett silverband och på vägen passerade vi Kattilakoski den omtalade restaurangen som ligger alldeles intill, ja nästan PÅ Torneälven... Det var så vackert att det nästan var hjärtknipande! Vi har lovat oss själva att snart återvända, då är restaurangen vårt mål och förståss den gränslöst vackra naturen där! (Vicke; om du någonsin behöver en förespråkare för Tornedalen, då har du en i mej!)  Vi hann även med ett besök i finska Pello. Där ligger Pentiks outlet...hade inte en IKEAresa varit så nära förstående hade jag kunnat fylla bilen med deras vackra saker..Väldigt överkomliga priser var det också! Så nästa gång vi besöker Pello har jag gjort en lista med vill-ha-från-Pentik-saker....


image43  Vackra Torneälven fotograferad från Kattilakoski (foto: Kattilakoski natur och kulturrum)




Vi hade en underbar midsommarafton med mycket trevligt sällskap, god mat och flickornas allra bästa kompisar, så vi kan inte annat än vara tacksamma för att vi har så fina vänner *kramar på er*....

Väl hemma har tvättmaskinen snurrat runt en hel del, för i ärlighetens namn måste jag erkänna att vi använde en hel del myggmedel på både kläder och hud...Och jag hade ju lovat er en rundvandring så ikväll stiger vi in i vårt vardagsrum. Jag är en frisk blandare av stilar, jag älskar 50- och 60-tals prylar, även om det inte syns så mycket hemma hos oss... Många av våra möbler är faktiskt ärvda och från stora delar av 40-talet. I vårt vardagsrum tronar en svulstig guldspegel med ett halvt marmorbord under. Till den spegeln hör även en pendyl och två ljuslampetter. Dessa något "extravaganta" möbler ärvde vi efter makens gammel-farmor. När vi så valde att göra om i vardagsrummet fick spegeln "slå an tonen" i rummet. Jag måste ärligt få säja att jag inte är mycket för bårder i vanliga fall (är inte ens mycket för tapeter, jag gillar väv!) men för att passa spegeln så blev det en bård med inslag av guld.

image45(foto:privat)


Vi har ett rum som är ganska svårt att möblera, vi har tre stora fönster och en dubbeldörr ut till vår stora altan. Sen har vi två ingångar till vardagsrummet och en stor öppenspis (med ett sinnrikt system som hämtar luften från övervåningen för att blåsa ut den genom två kanaler i vardagsrummet - på så sätt skapas en cirkulation av varmluft i huset). Så gissa om det är svårt att möblera?! Den enda stora väggen som är "hel" är den som vetter ut mot hallen.  Så vi har två rum i ett, på den ena sidan om spisen står matgruppen, som för tillfället har ett runt bord, då jag har tagit bort iläggskivan. Pelarbordet kommer från min mormor och stolarna har en anrik historia, de är specialritade för att stå i Läkarbostaden på Furunäset, från början var det tolv stolar, varav en blygsam del numer bor hos oss.  I rummet finns också ett stort svart piano, som är både stora och lilla S´s övningsobjekt. Eftersom pianon är känsliga för temperaturväxlingar måste det stå långt från spisen, alla som har ett gammalt piano med innandöme av gjutjärn vet att det inte är kul att stämma dem... Här kommer vardagsrummet ur andra vinklar;

image46(foto:privat)



(foto:privat)

Söndag kväll åker stora och lilla S till stugan med mormor, eftersom  både maken och jag ännu har någon vecka kvar till semester så kan det vara skönt att få ha lite sommarledigt ändå. Så den barnfria måndagskvällen ska ägnas åt ett biobesök med goda vänner. Det ska bli roligt att bara prata "vuxenprat" och att bara tänka "vuxentankar... Visst kommer jag att sakna dem, särskilt vid läggdags men jag vet ju att de har den absolut bästa "mommen" man kan önska, och stugan är deras favoritställe så det blir absolut säkert bra...Maken och jag kanske rent av hinner börja riva runt i äckel datarummet....Urk, därifrån kanske det kommer en "före"bild efter vi har gjort om. Lägger jag ut en bild nu fastnar den på era näthinnor för alltid, och det vill jag ju inte utsätta nån för....  Ha en underbar helg, det som är kvar av den, själva avser vi att bada om vädret håller i sej!

Och tack alla snälla, goa ,rara bloggvänner som kommer hit, om ni bara visste vad gott det gör för själen att ni vill hälsa på mej! Mina allra goaste mygg-fria kramar får ni!


Kommentarer
Postat av: Karin

Kul att se bilder på ert vardagsrum. En blandning av nytt och gammalt som är jättefin tycker jag. Kram på dig!

2007-06-24 @ 06:43:41
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lilla My

Låter som en trevlig midsommar.Tornedalen är verkligen vackert på sommaren.Så kul med hemma hos bilder och vilken utsikt ni verkar ha genom fönstret. Jag ser presenten också.Snyggt! I dag ska det visst bli varmt.Kanske vi törs oss på NOrrstrand och bada.Där är det ju tempererat.Ha det bra.

2007-06-24 @ 08:17:18
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Lisa

Karin: hihi, det är då personligt i allafall..*kramar*
Lilla My: Faktiskt har vi en otrolig utsikt! Jätteskönt med "fri" baksida där man kan "få se ut hur som helst"..kommer just från Norrstrand...undrar om du var där?Kallt i vattnet och hett i luften!*kramar*

2007-06-24 @ 13:29:49
Postat av: Helena

Myggfria kramar.. hihi den var bra. Det är så snälla kramarna kan bli det... Kul att du gillar min kappa! kram Helena

2007-06-24 @ 20:20:11
URL: http://spetsochsnor.blogspot.com
Postat av: Hannele

Mysigt hemtrevligt, klart man ska blanda stilar, fast 1960-tal är inte riktigt min grej, eftersom jag levde med det :)

2007-06-24 @ 20:36:04
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: stina

Snyggt!
Klart man kommer hit. Så go som du är. Puss

2007-06-24 @ 21:12:11
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Mariakoden

Så mysigt det blev!!!
Väldigt varmt o personligt!!!!
Där skulle jag kunna trivas.
Vilken tid kan jag komma...??
Bor du nära Trundön eller????? =)
Ha det bra!
Kram!!

2007-06-24 @ 22:03:26
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Hej Hallonsnöret:)!
Har man inte dagiskalas?!?!?! Ojdå.
Att man bjuder dagiskompisarna men inga fröknar.....
Hum.....
Men vi gör så här....fast säg det INTE till nån, att vi bjuder alla femåringarna......Det borde bli klockers?????
Nu är det skönt att vara fri från kalas å jobb!!!
Förra året var jag ledig i TIO veckor men blev så less så sista veckorna var jg upp på jobbet å hämtade info om bankens produkter å pluggade på.....Visst är man kul?
Hoppas ni har det bra!!
Kram!!
Ps. Han har ofta städat i sitt rum pga att han leker i köket å i vardagsrummet.......tyvärr......Kram!

2007-06-24 @ 22:41:32
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Maria

Tycker det är så snyggt att blanda olika stilar. Det blir både mer hemtrevligt och mycket mer personligt! Jättekul att få se hemma hos bilder! Ha det gott! kram

2007-06-24 @ 22:54:43
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com
Postat av: Vicke

Men du borde ju få anställning på vår turistbyrå bättre försäljare av Tornedalen kunde de inte få! Vad kul att du blev så förtjust i mina hemtrakter:)
*ler* Ni tutade ca 1 mil försent vi bor alldeles norr om centralorten. Men jag vet vilket hus du tuatat vid , de blev säkert glada;)
Härlig midsommar verkar ni ha haft , kul:)
Kram

2007-06-24 @ 23:36:52
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Vicke

Herregud glömmer ju bort att kommentera ert vackra hem. Jättefint och det är så personligt och charmigt med blandat! Superfint har ni det och jag älskar hemma hos bilder så mera mera...

2007-06-24 @ 23:38:23
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Lisa

Helena:vem gillar _inte _din kappa?Den är "to-die-for"!*hugz*
Förstår känslan,har inte mycket till övers för 80-talet(men konstigt nog 70talet, och jag var ju med då också)*kramaisar*
Stina:du är ju bara för go, du med! Puss!
Mariakoden: hmm, vet hur det är, tror faktiskt att de låter bli att leka på rummen för att _slippa_ städa! *kramisar*
Maria: Jag tycker också att "blandat" är bäst!*kram*
Vicke:Undrar vad de trodde när vi tutade? Antagligen att vi var tokiga turister*s*(skäms lite)och jag som var så nöjd*suckar*trodde att jag visste! jaja, ett är säkert, jag får chans att komma tillbaka och tuta, för det var såå fint!(nästa gång tutar jag kanske lite närmare!*kramar*

2007-06-25 @ 04:03:35
Postat av: stina

TokLisa! Puss
Jag blir galen på såna där gubbar jag.
Kramis

2007-06-25 @ 07:50:22
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: stina

En måndagspuss!

2007-06-25 @ 12:38:31
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: evans

Vad fint ni har det hemma! Gillar soffbordet och den där Ikea-fotöljen har jag haft ögonen på ett tag. Undrar om den finns kvar fortfarande? Ha en bra dag!

2007-06-25 @ 13:09:29
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Lisa

Stina: här får du "o-raggiga"kramar!(om du nu förstod mitt pite-mål:)
Evans: Jo jag tror att fåtöljen finns kvar, bordet är ett 50tals bord som är njurformat(själv gillar jag att tänka på det som hjärtformat)det blir nog svårare att få tag på...prova på nån RETROsajt kanske? själv älskar jag det! så litet, enkelt och så snyggt!*kram*

2007-06-25 @ 13:55:21
Postat av: tina

Gillar verkligen ditt vardagsrum....snyggt hemtrevligt och mysigt!!! Vad mysigt med den snyggsnygga öppna spisen....sån vill jag också ha!!!!!!! Kul att få se bilder!!
Ha en jättebra dag!!
Kramar!!!!

2007-06-25 @ 14:51:13
Postat av: Lisa

Ja, då körde du säkert förbi mig, på hemvägen! Kattilakoski ska vi pröva i sommar, dom ska ju sluta till hösten, så man måste ju passa på!

2007-06-25 @ 20:02:33
URL: http://mittlillahus.blogspot.com
Postat av: Lisa

Tina:tack, vad glad jag blir! Tyvärr kan vi inte ta åt oss äran av spisen, den stod här(och var anledningen till)när vi flyttade in *kramar*
Lisa: Äsch då, då hade vi ju kunnat tuta hos dej med! Hörde att det skulle flytta till Luleå? Närmare för oss - yippi!*kram*

2007-06-25 @ 20:38:14
Postat av: Sara

Jag länkar till din fina blogg!

2007-06-25 @ 21:36:41
URL: http://www.micasa.blogg.se
Postat av: Lisa

Sara: Oj! Vad glad jag blir!

2007-06-25 @ 22:15:12
Postat av: Barbro

Jättefint och personligt inrett! Precis som det ska vara... gillar din kristallkrona.. och matgruppen... stiligt! *hugs and kisses*

2007-06-25 @ 22:38:39
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

Så skoj att få se hur ni har det!Inspirationen från möbeln syntes tydligt. Mycket personlig stil du har!!!! :D
Så härligt med eldkälla mitt i rummet, det skulle jag också vilja ha! Kram!

2007-06-25 @ 22:54:53
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Frida

Tack för titten! Alltid kul med hemma hos!

2007-06-26 @ 11:31:16
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Inger

Halkade in på ett bananskal :) Googlade nämligen på min hem-by Neistenkangas (är numer utflyttad till Umeå men är uppvuxen i Neisten) och hittade din blogg! :) Så trevligt att du gillade Tornedalen, visst är det vackert där?!

2007-08-06 @ 19:52:54
URL: http://ingera.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0