Så blev den....vår resa, alltså........


Vi har haft två helt underbara, fantastiska veckor i otroliga Bulgarien
....Jag vet inte egentligen vad jag trodde om landet innan vi åkte, nånstans hade jag hört att "det var lika billigt som i Turkiet" och därför antog jag att det mesta skulle vara "som i Turkiet". Men OJ vad fel jag hade!! Efter att ha varit i Turkiet flera gånger förr, och nu då i Bulgarien för första gången så säjer jag spontant "inte Turkiet - hellre Bulgarien"!!

Vilka underbara människor och inget "inkasteri" vid alla krogar och affärer....inga hysteriska prutingar där alla blir missnöjda. Länge leve Bulgarien!


Vi hade ett helt fantastiskt hotell, med en enorm frukost och middagsbuffe´...Enorm är ordet.....en jättefin barnklubb och dessutom hade hotellet stora sällskapsutrymmen för både barn och vuxna, biljard, pingis och flera barer och resturanger...vi bodde i en svit med dubbla badrum och två sovrum.......Hotellet var många gånger finare än flertalet av de hotell vi bott på runt om i Sverige...(och vi har bott i rätt många:) Om ni funderar på en utlandresa så åk till Bulgarien/Sunny Beach!

image111(en av innergårdarna runt  hotellet - den med den lilla barnpoolen -bild från apollo.se)



image112(I den ensamma raden av balkonger - högst upp ser ni vår balkong, alla fönster på- och intill den tillhör vår svit , här ser ni också  en del av utomhuspoolen, den var förbunden med inomhuspoolen med en kanal. Det fanns också bubbelpool- bild från apollo.se)
 
Vi har hunnit se vackra och anrika Nessebar där historien kändes nära..Vi har hunnit se Bulgariens andra stad Burgas (och där, på lokalbussen hem från Burgas i resdammet träffade vi Måns Zelmerlöv...eller alltså hans klon....en ung bulgarisk kille som såg exakt ut som Måns....ganska kul faktiskt...)

Tyvärr, och det är med sorg jag skriver det, så blev det ingen över-resa till Turkiet....Vi låg hela tiden och bevakade vädret i Istanbul och när det låg runt 30-31 grader hela tiden och smogen och.....ja tillslut beslöt vi att mannen och döttrarna skulle stanna i Bulgarien eftersom vi inte ville utsätta dem för närmare 14 timmars bussresa turochretur. Så glad i hågen bokade jag, mamma och pappa resan istället....men man ska inte ropa "hej"...lilla S drog på sej en turist-basillusk som i och för sej inte var så allvarlig(och attans vilken suverän sjukvård hon fick! All heder åt de bulgariska läkarna!!) men jag kände att jag inte ville lämna dem själva...sen åkte pappa dit på samma turist-bacill så i slutändan blev vi alla kvar i Bulgarien.

Dagen efter hyrde vi en stor-taxi hela dagen med egen chaufför som guidade oss runt i bergen - högst upp kom vi - till en liten bergsby. Vi fick till tjejerna stora förtjusning plocka färska valnötter...Överallt sprang det grisar med knorr på svansen...jag har hört att bara lyckliga grisar knorrar till svansen...och här sprang de fritt...Vi följde urgamla get-stigar och träffade både får och åsnor...en underbar dag som avslutades på "Djannys" i basarerna med sirlon-stek...härligt!

Jag kan varmt rekommendera en resa dit, sällan har vi kommit hem så utvilade och nöjda! Vi kommer absolut att åka tillbaka! Och vilken shopping! Vi har handlat, handlat och handlat ännu mer! Jag har gått på pedikyr och flickorna har flätat de obligatoriska turist-flätorna...
Vad vi har handlat? Kläder för flera år, och inte bara kopior...jag har handlat festklänningar och "klacki-skor", en snygg höstjacka när jag ska vara fin...Mannen har sytt upp en alldeles sagolik kostym (han använder ju kostym nästan dagligen på jobbet, så han behöver många)...vi har låtit en fotograf fota flickorna....och givetvis har jag köpt en the´kanna! En alldeles speciell en, handgjord av en konstnär i det gamla Nessebar...Sen har det ju halkat med den hel del kopior också...för attans vad vi handlade...Nästan så att man borde skämmas....

Men nu är vi hemma igen...och vardagen har hunnit ikapp oss.....vi har ägnat helgen åt att putsa alla fönster, få undan de sista trädgårdsmöblerna, slänga lessna sommarblommor och annat höst-fix. Så nu är vi klara! Skönt! Nu väntar en kväll med renskav (oj vad vi har längtat efter det) och bastubad.....härligt! Sen har jag gjort en så fin utelykta av ett halvt älghorn, den kanske jag fotar ikväll när mörkret smugit sej på....

Efter middagen så ska jag hälsa på hos er alla.....och jag lovar, jag ska inte trötta ut er med fler reserapporter (inte än på ett tag i allafall)...fast vi har  en hotellvistelse redan inbokad..



image113
(det lilla tåget som gick mellan "Blomstergatan" och Hotellen...och mellan "Blomstergatan" och Nessebar - en helt outstanding upplevelse som vi nyttjade jämt istället för att åka taxi...och ifall ni undrar så har jag ingen aning om vem personerna på bilden är, de är nog turister precis som vi var!)


Kramar på er alla, NU, ÄNTLIGEN ska jag unna mej en surf-runda hos er alla, Kram!



Kommentarer
Postat av: MO

Åh vad kul att läsa, vi planerar som bäst för en resa om ca ett år då mannen fyller jämt....detta kanske är resmålet för oss. Ser fantastiskt fint ut o vad roligt att ni är så nöjda. Du måste visa en del av shoppingen, blev ju nyfiken nu. Tillbaka till verkligheten är inte så dumt heller, jag menar fönsterputsning är ju bara för kul, eller, hihi. Kramar

2007-09-16 @ 16:41:31
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: stina

Åh så härligt. Vad bra att ni hade det bra. Välkommen hem vännen! Kram

2007-09-16 @ 17:55:28
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Helen

Vad kul att läsa om er resa. Blir så sugen på att resa dit själv inte minst för all shopping:D Lyktan vill jag gärna se bild på. Har ju en massa horn liggandes från sambons jaktperioder så kanske kan man få lite inspiration och ideér från dig:)

2007-09-16 @ 19:36:27
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

Vilken fantastiskt bra reda ni verkar ha haft (borrtsett från basiluskerna då). Låter ju som ett toppenställe! kul att du är hemma igen, har saknat dig!KRAM!

2007-09-16 @ 19:38:54
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Liza

Så kul att du är hemma igen! Det verkar som om ni har hittat ett riktigt toppenställe, kansken något för oss att tänka på om vi ska ut och resa!
Har saknat dig!
KRAM!

2007-09-16 @ 20:01:13
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Lisa

Mo: Funderar ni på en resa ska ni absolut åka dit! Och nej, jag gillar faktiskt att höst-städa! Kram!
Stina:Tack, och kram själv!
Helen: Imorgon får du se "lyktan"..rätt cool faktiskt! Och jo, shoppingen är ju lixom halva nöjet med resan:)
Frida: Kram, jag har ju saknat dej med! Och vi är så tacksamma över att det var "snabba" baciller vi fick - de kom å for i racerfart! Kram!
Liza: Kram! Jag har saknat dej med! Och ska ni resa så är det absolut ett ställe att fundera på! Kramen!

2007-09-16 @ 20:05:30
Postat av: Malinbayard

Wow säger jag bara!
SVIT!!! Jätte härligt att det blev så bra, även om det blev en liten "baskilusk" också.
Jag ser också fram emot lykt-bilden.
Borta bra men hemma bäst kanske stämmer, trots allt?
Själv är jag inte reslysten alls, men man ska ju aldrig säga aldrig - har jag lärt mig...

2007-09-16 @ 20:42:03
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Maria

Det låter helt UNDERBART!! Vill också åka dit, omedelbums!! ;) Måste lägga det på minnet till nästa gång vi ska bege oss utanför sveriges gränser!
Tack för tipset om pappen ovanpå väven... Det kanske vi får testa, lät ju jätteenkelt! Och tack för de snälla orden om porslinsbilderna och hallen =)
Vad spännande det lät med nya lyktan... fota den gärna så man får se! KRAAM!! =)

2007-09-16 @ 20:45:19
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com/
Postat av: theresa

Det lät ju riktigt spännande i Bulgarien. Min mamma och faster var dit 1984 och då var det ett riktigt "shiipo" (eller hur det nu stavas) land, så när vi varit på väg att boka en utomladsresa har hon alltid sagt NEJ!!!!!!! (vad hon nu har med det att göra, hon har ju liksom aldrig följt med) Vi har suttit och kollat på resor, men eftersom vi brukar åka på senhösten eller vintern brukar det alltid vara kanarieöarna som gäller. I går sa jag till min kära att vi kanske skulle satsa på en vårresa istället och ta någor mer europeiskt (inte långa resor med småtjejer) så då ska jag kolla även på Bullgarien (eller Grekland) Hur var annars maten där? Hörs!

2007-09-16 @ 20:47:01
Postat av: Mariakoden

Kul att höra om er resa!!..och att ni haft det bra!!
Att du hittade en tekanna var ju toppen=)!!!
Jag har varit både till bulgarien o turkiet...gillade nog mera Bulgarien....Fast Grekland är ju ändå bäst=)
Skönt att du e hemma!!
(så man får sig en uppdaterad Lisas Bibliotek=)!
Kram!

2007-09-16 @ 21:10:33
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Maria-Jag blommar

Roligt att det blev så lyckat på er resa! JAg som alltid åker till Grekland ska tordas prova på Bulgarien någongång...

2007-09-16 @ 21:45:58
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Petra

När vi gifte oss för 4 år sedan åkte vi till Bulgarien samma dag. Till just Sunny Beach, vi bodde på ett hotell som heter Hotel Victoria, det var oxå jättefint. Nu när du berättar om er resa vill jag inget hellre än att resa dit igen. Jag kan nästan känna dofterna, känslorna igen. Mmmm och shoppingen på Blomstergatan. Hur bra som helst, jag håller verkligen med dig.
Kul med resereportage.
ha en bra start på veckan

2007-09-16 @ 22:18:58
URL: http://godisfrun.blogg.se
Postat av: LillaMy

Vi funderar på att åka dit nästa sommar och efter din rapport så ökar ju helt klart längtan.Roligt att du är hemma och kan visa oss dina grejer :-).Ha det bra!

2007-09-16 @ 22:53:53
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Lisa

Malin Bayard: Jag gillar att resa, tyvärr blir det allför sällan bara...
Mia: Den "pappen" är helt enkelt en suverän uppfinning, allt blir lättare med den:) kanske får ni se "lyktan" ikväll...kram!
Theresa: På den tiden var Bulgarien forfarande i kommunistisk regi så jag förstår att de tyckte att det var tråkigt..man kan faktiskt säja att det inte är samma land idag...och maten? jättegoda bulgariska grytor och soppor men visst fanns det pizza och hamburgare för dem som ville ha det..ALLT man ville ha fanns!
Mariakoden: Hihi.."uppdaterad" och "uppdaterad"..jag är inte så snabb i vändningarna...Kram på dej!
Maria jag blommar: Prova åka dit! Du kan inte bli besviken!
Petra: Åh vad härligt med en bröllopsresa dit...jag känner som du; jag vill dit NU! Och vad roligt att du hittat till min blogg! Hoppas att du kommer att hälsa på fler gånger! Kram!
Lilla My: ÅK åk åk! Kram på dej!

2007-09-17 @ 04:06:13
Postat av: Ellasmamma

Välkommen hem! Skönt att komma hem när man varit borta eller hur? Bulgarien är jättefint var där för två år sedan och firade mammas 60-års dag. skulle gärna åka tillbaka.

2007-09-17 @ 07:38:49
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: sara

Vilket äventyr! Bulgarien hade jag också satsat på nu i september men det kom annat emellen,trist, men jag hoppas på nästa år istället! Kram

2007-09-17 @ 15:02:05
URL: http://www.micasa.blogg.se
Postat av: Lisa

Ellas mamma: Tack för välkomnandet! Jaa, Bulgarien är underbart, vi hoppas att åkå tillbaka, om två år(för nästa år är det hus-målning som gäller:(
Sara: Hoppas ni kommer iväg nästa år, det är värt att vänta på, kram!

2007-09-17 @ 15:34:41
Postat av: maritha

Hej!
Ja, Där e fint, var me`när godisfrun gifte sig.
Helt underbar resa.
Sen åkte vi dit igen , då bodde vi på Viktoria Palace, det var oxå nice(vi åkte utan männen) det kan man kalla SHOPPING
Ha det bra
Maritha

2007-09-17 @ 18:20:35
Postat av: stina

Du är så söt du...Kramis

2007-09-17 @ 18:56:24
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Lisa

Maritha; Vad roligt att du har hittat hit! Jag hoppas att du hälsar på fler gånger! Och vad avundsjuk jag blir, Victoria Palace verkar vara ett PALATS! Vi körde förbi där...fast jag såg att det hade lika många stjärnor som vårt...men återigen, välkommen hit!
Stina: Hej mitt solsken!

2007-09-17 @ 19:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0