Bättre idag!

Ork vet jag inte om jag har, men humör har jag i allafall:)))

(gissa vilket!)



Nu har jag fotat eller kortat som lilla S´envisas med att säja
Så nu ska ni få se vad det blev av mitt tyg och min stol....




(foto: privat©)


Stolen är från sekelskiftet och ursprungligen tillverkad för att stå i matsalen till Doktorsvillan i Furunäset.
Dock inte den Doktorsvillan som idag inhyser en superb resturang.
 Den som stolen stod i är riven idag.
Den revs i slutet av åttiotalet (tror jag) då Furunäset expanderade och blev företagsby.


Stolen kommer från Fjugesta Möbelfabrik och tillverkades för att stå i rum 10 tillsammans med elva andra stolar.
 Färgen hade nummer 63 och materialet är lackad björk.
Förutom då, att jag har begått det ultimata helgerånet.
Jag har spray-lackat den svart.
Heeeemskt va?
Kom igen då, och förfasas lite, över att jag har förstööört den!
(Min ömma mormoder har redan gjort det, så jag har redan hört alla tirader om hur ogenomtänkt det är)


I vår ägo har vi tre av dessa tolv stolar.
Två vilar just nu hos min mamma, också i väntan på att hon ska måla dem svarta!

Resten då??








(alla foton privata©)

Vet ni vad det roligaste är? Jo, tyget har samma mönster som en av mina tavlor, bara flera, flera gånger större!
Därför blev det så läckert med en tavla till....för att den stämde in så bra...
Men jag lovar;
(särskilt till dej,  älskade maken,) att nu får det vara nog med tavlor...
Åtminstone för ett BRA tag iallafall

Nu har jag tjatat nog för idag.
Fast jag glömde att nämna att jag är barnsligt förtjust i historia.
Särskilt lokal sådan...därav den lilla lektionen om stolen....
Jag brukar kalla mej för hobby-historiker
 och fick till och med ett stipendium för det en gång för hundra år sen.

Ikväll klyver vi oss i molekyler, föräldramöte på Fri-idrotten och på skolan inför kommande första klass.
Samtidigt.

Räkna inte med besök av mej idag:)

(Men in trees ni vet.....men sen är jag ju såå nyfiken på vad ni har hittat på, så man vet aldrig!

K   R  A  M ! ! ! !

Kommentarer
Postat av: Vicke

Supersnyggt blev det och du jag tycker det var ett bra val att spraya stolen svart.

Har även jag köpt det tyget och tänker göra tygtavla, snart hoppas jag.

Kram

2008-05-21 @ 22:46:45
URL: http://vickes.blogg.se/
Postat av: Malinbayard

Grattis till stipendiet du fick för 100 år sedan! =)

Ska jag avslöja att jag tilldelats INVENTARIEPRIS för lång och trogen tjänst? fniss

Min svärmor älskar björkstolar och jag ska inte säga vad hon kanske skulle ha sagt, jag pratar ju bara för mig själv och säger att din stol är läcker! =)

2008-05-22 @ 08:03:50
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lotta

supersnygg blev ju stolen! verkligen jättefint tyg som passar sa bra pa den stolsmodellen!!

2008-05-22 @ 14:12:50
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: MO

Sitter med o väntar på att gå iväg till ett föräldramöte..

Nej jag förfasar mig inte ett dugg...tycker den blev jättefin o gillar du den bättre så, så tycker jag att du gjort helt rätt (enligt mej är den skitsnygg), så många fina tavlor du fixat till...kram

2008-05-22 @ 16:54:58
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Maria

STolen blev iallafall superdupersnygg!! Helgerån eller inte....

2008-05-22 @ 20:44:14
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Ellasmamma

Jag tycker den var underbar, jag gillar verkligen svart och vitt, det är så rent och sen pigg upp det med detaljer som du gjort med det fantastiskt inspirerande tyget.

2008-05-22 @ 21:32:02
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: Sara

Vad läckert det blev! Gillar verkligen kontrasten mellan tyget och den svarta stolen. Snyggt!

2008-05-22 @ 23:13:58
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Liza

Supersnyggt! Tyget och stolen blev ju bara så läckra tillsammans! Jag tycker att det är bättre att fixa till gamla möbler så att man använder dem att de ska stå i något förråd för att färgen känns fel! :D

KRAM!

Liza

2008-05-22 @ 23:47:12
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Svägerska

Snyyyyyggt = D



Är sugen på att spray två björkstolar vita här hemma oxå. Har dragit mig lite för jag har varit lite oviss om resultatet. Är rädd att det ska bli flammigt eller rinna. Men det ser ju super fint ut !!!!!

Ha de bäst o krama om familjen

2008-05-23 @ 14:19:53
Postat av: lollo

vad fin stolen blev

2008-05-28 @ 10:52:40
URL: http://daloatf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0