Hemma igen!

Imorgon är det dax....att arbeta igen alltså.....kan inte påstå att jag längtar direkt. Tycker att sommaren har varit alldeles för kort! (Det kan bero på att jag bara haft 4 veckors semester istället för de vanliga 6!) Men jag har ju två kvar...våra Bulgarien-Turkiet veckor.......

Nu fungerar tv´n. Dessvärre ville inte luckan till tvättmaskinen ge med sej så imorgon (hoppas jag!) eller senast Tisdag kommer tvättmaskins-mannen J, och sätter dit en ny. Livet utan tvättmaskin är svårt. Synnerligen svårt, särskilt när man har eldat och grillat och spikat och svettats och eldat och eldat i stugan.....Vill inte ens föreställa mej hur det var när tvättmaskinen inte fanns! Men väl i stugan så har vi njutit och myst och förundrats över tekniken att man faktiskt numer når internet (och har hela 10 kanaler på tv´n!) där. Vilken skillnad sen vi drog in strömmen, förr drevs allt på solpaneler och då gällde det att ransonera om man ville se ett helt program på kvällen, i svartvitt förståss, inte orkade panelerna med färg tv....Om det är bättre nu? Jag tror att jag svarar pass på den frågan.....

Ikväll bakar jag VINBÄRSKAKA: Receptet är till en långpanna och temeraturen är 175 grader......
4 ägg
4 kkp strösocker
4 dl mjöl
300 gr smält smör
(foto:privat)
vispa ägg och socker pösigt och blanda ned mjölet sen. Häll sedan tätt, tätt med vinbär ovanpå kakan och låt den gå i ugnen tills den är färdig.(tid? tja...det brukar variera, kolla med en sticka!)
Har man inte vinbär kan man lika gärna använda lingon eller rabarber, det är en söt kaka som kräver nåt surt ovanpå för att inte bli slisklig.

Sen tänkte jag visa er en bild på mina kockar! De har stått i år och dar i stugan utan att nån har velat kännas vid dem (så även jag) men nu plötsligt så kändes tiden mogen, de har fått flytta hem och lyfts fram igen, visst är de för härliga? Min kära mormor införskaffade i efterkrigstidens 40-talet. Optimistiska grabbar!

image97(foto:privat)

Ha nu en underbar vecka, särskilt ni som ännu suger på semester-karamellen ni (vi) andra ska också ha en underbar vecka, jag börjar känna av rese-stressen nu, så många saker som ska hinnas: vaccin, intyg till lilla S´s medicin (vill ju inte bli tagen av tullen) behöver vi handla badkläder? Sonen. dvs hunden, han ska hinna hälsa på "sitt" dagis, han ska vaccineras osv osv....oj...mycket att tänka på......kramen på er!

Kommentarer
Postat av: MO

Nu har du mycket att stå i. Skönt att ha resan att se fram mot. Söta de små kockarna är, kul att de fick följa med dig hem. Leva utan tvättmaskin är inte lätt, alltid är det något som ska krångla. Ha en bra jobbvecka, kram

2007-08-12 @ 21:22:19
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Helena

Tips mottages tacksamt, speciellt när det gäller
dagen efter... vad köper man det?

2007-08-12 @ 21:52:17
URL: http://spetsochsnor.blogspot.com
Postat av: Liza

Fina små kockar - kul(t)!
Önskar dig en bra vecka!
Kram!

2007-08-12 @ 22:04:18
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

Jag fattar inte...
Ska ni åka både till Turkiet och Bulgarien på samma resa eller är det två?
Skönt med något att se fram emot.
Lycka till på jobbet.

2007-08-12 @ 22:09:33
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Barbro

Vilka härliga hjälpredor i köket =) Roligt också med recept på vinbärskaka! Ska testa... kram och lycka till med jobbstart!

2007-08-12 @ 22:48:21
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Mariakoden

...å kolla passen!!
Tror de ska gälla 3 månader efter man reser till landet eller nåt sånt!!!! Det
var problem för en dam nu när vi var till Turkiet. Hon hade inte tänkt på det.-Kommer jag inte in i Turkiet så ska jag riva upp heeela helvetet!! sa hon till oss. Det tyckte min resekompis var kul sagt så S som jag reste med härmade tanten heeela tiden å sa:-Om jag inte kommer in så river jag upp hela ...etc. Det var jättekul. Men kanske inte så kul när man skriver ner det så här...(fast själv sitter jag å skrattar just nu åt det....)
Långt å tjorvigt av mig...men kakan ser god ut i alla fall!!
Röda vinbär är bäst!!
..å vi har tre röda äpplen i trädet vi planterade för ett år sen. Hur går det för er då? Du syltar å saftar för fulla muggar från ert träd antar jag=)
Ha det bäst! Nu ska jag lägga mig å läsa nya Kajsa Ingemarsson. Hon är såå bra......
Kram!!!!
Ps. Lycka till på jobbet!!!!

2007-08-12 @ 23:16:39
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: tina

Söta kockar!!!!!!! Det receptet ska jag testa,har vinbär som är plockade idag,så det blir perfekt!!!
Lycka till på jobbet!!!!
kram

2007-08-13 @ 00:31:17
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Lisa

Mo: livet utan tvättmaskin är katastrof!! hur kan två gulliga tjejer producera så mycket smuts??
Liza: kram på dej, och desamma!
Esters mamma: Vi åker till Bulgarien och därifrån åker vi till istanbul(blå mosken haga sofia bosporen...ahhh längtar!)
Barbro: tack och kram!
Mariakoden: åhå, har ni TRE äpplen då har ni.......3 mer än oss:)))
Tina: Hoppas det blir en god kaka!*kram*

2007-08-13 @ 06:30:46
Postat av: stina

Hoppas att det går bra för dig, vännen, i veckan här. Kramis Stina

2007-08-13 @ 08:52:24
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Maria-Jag blommar

Vilken härlig stilkrock med Steltonkannan och de två kockarna, blir en levande mix!

2007-08-13 @ 14:55:04
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Lisa

Stina: du är så go och rar! KRAMAR vännen!
Maria Jag-blommar: Visst är de roliga?, jag gillar ju just blandningen..det är i den tjusningen ligger...

2007-08-13 @ 15:34:44
Postat av: Zassi

Aagh... två veckor kvar och du ska till Bulgarien... Buuhuuäääää... Jag har INGA dagar kvar. Uäck!! Nääädå jag missunnar dig inte alls att åka, näääädå!!
Bara därför snor jag med mig vinbärskake-receptet! ;)

2007-08-13 @ 21:50:09
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Maria

Söta små kockar =) Å Steltonkannan är riktigt läcker!
Härligt med mer semester!! Och receptet måste absolut testas, låter jättesmarrigt! Kraam

2007-08-13 @ 21:55:33
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com/
Postat av: Helen

Passande recept eftersom jag har en hel del vinbär i frysen:)

2007-08-14 @ 08:54:57
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Lisa

Jättesöta gubbar!

2007-08-14 @ 14:35:07
URL: http://mittlillahus.blogspot.com
Postat av: Lisa

Zassi: Vasego! det är ju det som det var tillför, att låta er andra få jordens lättaste recept!/kram
Maria:Japp, gillar kannan!(och kockarna med:)
Helen: Vad bra! Hoppas kakan ska smaka bra!
Lisa: Tack snälla!

2007-08-14 @ 17:30:14
Postat av: Camillasnyahem

Ha, vad skoj att du la ut det receptet, för några dagar sedan funderade jag över hur farmor gjorde när hon bakade kaka i långpanna som blev så gott. Nu vet jag, tack! :) Fin Stelton, roligt att inte bara se den svarta (som jag har)!

2007-08-14 @ 18:18:09
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
Postat av: theresa

hej! coola de var, gubbarna. Har oxå börjat jobba. Det var mycket att ta igen och prognoseländet är på g mot skogen...... men lika glad är jag för det för snart har man ju avverkat en halv arbetsvecka. Det gick förresten bra för Polly igen på utställningen, ett HP och bir......Nästa helg har vi två utställningar. Va o kolla på en ny bil idag en kombi -06 få se hur det blir. Förövrig är jag inte alls avundsjuk på att ni snart drar till utlandet :-/ inte alls........ Ha de!
Kramisar

2007-08-14 @ 18:20:59
Postat av: tina

Åååååå har du en sån lampa,vill ha, vill ha!!Och vilket bra tips,ska genast kolla in "alternativlampan"...den passar nog plånboken lite bättre!!! Kramar!

2007-08-14 @ 18:30:21
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Hannele

Utan tvättmaskin klarar man sej inte länge..

2007-08-14 @ 18:58:28
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: MO

Din stackare, funkar tvättmaskinen fortfarande inte. Då förstår jag att det är kaos, hoppas ni kan laga den utan att bli ruinerade, kram

2007-08-14 @ 19:22:41
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Lisa

Camilla: sanningen att säja blir jag trött på det röda emellanåt, då åker Tupperwares turkosa fram...
Tea: Hey darling! vab kul att höra att det gick bra för lill-bruttan, får se om det blir reivördax nästa helg(inte nu till helgen)vad tror du? spännande m ny bil!
Tina:Har svarat dej i din blogg!
Hannele&Mo: han är här nu, tvättmannen J, jag är sååå lycklig så han kan få en puss! Och dyrt blir det nog inte då det bara e luckans handtag som pajat..men den har ju likväl varit ur funktion!/kramen

2007-08-14 @ 19:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0