Hoppet vaknar.....



  med pensel och vitfärg får man fina tak...

(bild från medielinjen.dk)



YES!  Darlingar, ikväll bakar jag sirapskakor, målarmannen T kommer imorgon, det är fredag imorgon, titta-kanske-köpa-brickbordet-lördagen är i antågande så ikväll ler lyckan mot mej! Ikväll är livet lätt att leva! Receptet kommer HÄR:

Slå på ugnen på 125 grader. Det blir ungefär 20 kakor
3hg smör(ja ni vet ju sen tidigare min inställning till margarin)
1 1/2 kkp strösocker
1 msk sirap
1 msk vanlijsocker                                                                                                 
2 kkp vetemjöl
1 tsk bikarbonat                             
1 tsk bakpulver

(foto: Lisas bibliotek -privat!)

vispa alla ingredienser pösigt (med en elvisp förslagsvis:) Grädda varje plåt i 20 minuter. Hur länge det blir i varmluftsugn får ni omvandla själva eftersom jag bakar i en vanlig och inte är så där insatt i varmluftsugnar...
Lycka till!


Nånstans har jag för mej att de också kallas "Jämtlandskakor"...men om recepten är exakt lika vet jag inte....Dessa kakor blir lövtunna spröda JÄTTEgoda,  som smälter i munnen, låt er inte luras av deras alldagliga utseende!


ps...maken tycker är brickbord är överkskattade (vilken dum tanke, eller hur??)

image29

han tycker att vi är i större behov av en sån här!( det fattar ju alla att DEN inte passar in lika bra i vardagsrummet som mitt brickbord.....)

Kommentarer
Postat av: stina

God natt, min roliga filurgumma. Puss.

2007-06-14 @ 21:41:52
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: Liza

Hellre brickbord än båge!! Tur att målarmannen kommer och gör klart.. inte kul när allt är upp och ner hemma!!
Snart FREDAG!!! Så härligt!!
Kram!
Liza

2007-06-14 @ 22:34:47
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Vicke

Ännu ett nytt kakrecept att prova, kul!
Men du att maken hellre vill ha en MC än ett brickbord, han är ju inte klok vet han inte hur oumbärligt det är med ett brickbord;)

2007-06-14 @ 22:49:39
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Sara

Minns när jag var i bokslukaråldern och läste i Sagan om ringen om alvernas tunna bröd, ljuvligt goda och samtidigt mättande. Jag föreställde mig alltid att de såg ut och smakade som mammas Jämtlandskakor.

2007-06-14 @ 22:52:05
URL: http://barasara.blogspot.com/
Postat av: Barbro

Ja, män kan vara så konstiga ibland.... som min man brukar säga när han ska reta upp mig "vi män investerar men ni kvinnor slösar pengar", hahahahahaaaa... Det vet väl alla att ett brickbord är en investering men att en båge bara är slöseri med pengar... den går väl inte att ställa in i ett vardagsrum heller???!!
=) kramisar!

2007-06-15 @ 00:07:42
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Mariakoden

....men å......
Hur mkt är en kaffekopp då???
kram!!

2007-06-15 @ 00:18:50
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Lisa

Stina:*skäms lite*visst var det ett dåligt skämt?pussar och kramar!
Liza: Än vågar jag inte riktigt tro på att han faktiskt kommer, det är sällan en fredag varit så efterlängtad som denna(nynnar...brickbord...)*jättevarma kramar*
Vicke:vad roligt att du kommer hit igen! Jo, jag är en kak-bakerska, när jag tänker efter bakar jag sällan sockerkakiga-kakor, det blir mest kak-kakor..
Sara:Hej igen! Kul att du har kommit förbi igen! Då stämmer det alltså? Är kakorna "likadana"? Och jag håller med dej, precis så verkade alv-kakorna vara..(åh ljuva bekymmersfria jag-läser-vad-jag-vill-när-jag-vill-tid...)
mariakoden:en dryg deciliter tror jag, de nya kokböckerna brukar ha omvandlingstabeller...storleken är såna där "finare kaffekoppar, typ blå blom-storleken..jag bakade själv med decilitermått ikväll ovh tog bara på "en höft" lite mer än en deciliter..*pussar och kramar*

2007-06-15 @ 04:26:58
Postat av: tina

Låter som kakorna är smarriga...ska testa receptet!! Ett brickbord är den ultimata möbeln ;) passar utmärkt i vardagsrummet, men motorcykeln är ju lite otymplig att ha som bord ;)...har själv ett brickbord som flyttas runt och används lite överallt...jättepraktiskt!!!! Hälsa maken att ni INTE kommer att ångra ett köp av ett brickbord!!!
Ha det gott!!
Tina :)

2007-06-15 @ 08:35:54
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Vicke

Du är utmanad;)

2007-06-15 @ 08:43:22
Postat av: Lisa

tina:vad kul att du har hittat hit!(sen, när jag inte är hemma på lunch ska jag hälsa på hos dej!)Jo- imorgon ska mannen övertalas, det SKA bli ett brickbord! kram!
Vicke: ikväll ska jag fota det, efter jobbet! kram!

2007-06-15 @ 11:55:37
Postat av: maken

Hmmmm, det verkar bli en tuff förhandling, Är det ingen som tycker att bågen skulle göra sig bra i ett vardagsrum

2007-06-15 @ 12:25:46
Postat av: EVA

Brukar kalla mina såna kakor för JÄMTLANDSBRÖD...och de är supersmarriga !
Hoppas du kan övertala maken om bordet...kvinnans list osv...
Ha en fin helg !
KRAM EVA

2007-06-15 @ 13:31:06
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0