Att ta vara på trädgården

Jag tycker om att odla i trädgården,
men ännu mer tycker jag om att faktiskt ta vara på det jag lyckas driva upp.


På vår gård växer en vildros som jag tagit hem från skogarna runt stugan i Harads.
Den är underbar, tålig och blommar översållande med små "lockiga" rosor.
Varje höst blir den full med vackra små nypon.

Jag har i flera år grunnat på hur jag kan ta tillvara på nyponen,
jag vill lixom "skörda och spara" dem inför vintern.....

Att göra nyponsoppa av dem är uteslutet eftersom de är så små, med betoning på små....

I min flitiga ungdom, som nygift, samlade jag alla recept ur min mormors avlagda Hemmets Journal

 (som jag tyckte kunde komma till användning i framtiden).

I ett av dessa gamla tummade nummer av HJ fann jag receptet på "Nyponhalvor i Likör".

Kärna ur nyponhalvor och lägg på glasflaska tillsammans med strimlat skal av citron eller lime

Krydda med kryddnejlikor, lite kardemumma, myntablad och ett stänk citronsaft
Fyll flaskan med vit, okryddad sprit
Låt stå i två månader, sila av, blanda med vit sirap efter smak




Så jag har en flaska stående i det soligaste fönstret, så lagomt till jul har vi en underbar nyponlikör.

Jag har faktiskt luktat på "brygden", och den doftar underbart juligt! Det ska bli så spännande att prova!

För er som blir sugna att prova är det inte försent, då nypon inte far illa av att bli frostnupna


Så har vi rönnbären...

Eftersom min pappa är en hejare på att göra gelé, och varje år förser oss med fina burkar av vinbärsgelé så behöver jag inte koka rönnbärsgelé...

Då återstår det att göra nån slags likör av dem också:)

I samma tidning fann jag ett recept som heter "Madonnans tårar".
 (Vilket vackert namn på en likör, eller hur?!!)

Fyll en kvarting med rönnbär till 3/4
Täck bären med vit okryddad sprit och låt dem stå och dra
Koka en lag av 1 dl socker, 1/2 dl vatten till varje 2 1/2 dl avrunnen sprit
Låt lagen kallna och blanda med spriten
Av  de avsilade bären kan du sen blanda med 1/2 dl socker och låta dem stå tills de skrumpnat
Sila sen av vätskan och häll i även den i flaskan



(Till vänster står de små nyponen, de är lika små som rönnbären!, till höger står "Madonnans tårar")

Och det luktar likagott ur den flaskan - det luktar verkligen rönnbär!

Ha en bra dag, och faktiskt torkar tvätt utomhus även i minusgrader! Så där hänger mina lakan idag!

KRAM!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0